Piata de eCommerce devine din ce in ce mai competitiva, oferind oportunitati de dezvoltare multor afaceri online. Insa, nici provocarile nu inceteaza sa apara, mai ales intr-o perioada amenintata de o recesiune globala.
Cert este ca, incep sa se observe schimbari comportamentale in obiceiurile de cumparare a oamenilor, devenind mai disciplinati si analizand mai atent nevoile lor, inainte de a face o achizitie. Cu toate acestea, magazinele online pot ramane profitabile, atata timp cat raspund nevoilor clientilor si adopta cateva tendinte de eCommerce actuale.
Iata cateva trenduri in eCommerce pentru 2023 care vor modela peisajul online si care te pot ajuta sa ramai competitiv in nisa ta:
- Marketing omnicanal
- Comert mobil
- Comert social
- Inteligenta Artificiala
- Cumparaturile live
- Sustenabilitatea
- Experiente de cumparare personalizate
Marketing omnicanal
Marketingul omnicanal inseamna crearea unei tranzitii neintrerupte intre toate canalele de marketing, prin care compania comunica cu clientii.
Numerele arata ca 56% dintre cei care au cumparat produse dintr-un magazin fizic, s-au folosit de telefon pentru a cauta informatii sau chiar produse in timp ce erau la cumparaturi. Ceea ce inseamna ca, exista o nevoie a clientilor cu privire la posibilitatea de a cerceta online, chiar daca ei sunt in magazinul fizic, examinand un anumit produs.
Cu ajutorul unei strategii de marketing omnicanal, ai ocazia sa iti unifici toate initiativele de marketing online si offline intr-o experienta universala, fara probleme. Astfel, toate intalnirile unui client cu brandul sunt coordonate si integrate.
Cum iti poti imbunatati strategia de marketing omnicanal?
- Ofera o experienta de cumparare personalizata
- Asigura-te ca ai un site optimizat pentru dispozitivele mobile
- Ofera posibilitatea ridicarii comenzilor plasate online, in magazinele fizice
- Simplifica procesul de returnare a produselor
- Ofera asistenta prin canalele online
Comert mobil
91% din populatie detine un telefon mobil. Un om obisnuit, isi verifica telefonul o data la fiecare 10 minute. Sansele tale ca sa vinzi in mediul online sunt in crestere, deoarece tot mai multi oameni prefera sa isi faca cumparaturile direct de pe telefonul lor mobil, in timp ce mananca un desert sau stau la o coada.
Sa permiti clientilor sa faca cumparaturi online nu mai este o exceptie, ci o asteptare. Daca vrei sa iti pastrezi un loc dominant pe piata, trebuie sa oferi o experienta mobila intuitiva si posibilitati de plata prietenoase cu telefonul mobil (cum ar fi Google Pay sau Apple Pay).
3 modalitati simple prin care poti sa iti optimizezi magazinul online:
- Imbunatateste viteza de incarcare a paginilor
- Creeaza un meniu de navigare usor de inteles
- Implementeaza pop-up-uri mobile-friendly
Comert social
Inainte, brandurile au folosit social media pentru a-si construi o imagine si a stimula recunoasterea marcii. Acum, se folosesc de comertul social pentru a genera vanzari si a atrage noi clienti.
Consumatorii se bazeaza mult pe feed-ul lor pentru a face cumparaturi. Potrivit unui raport, 48% dintre consumatori sunt dispusi sa cumpere direct de pe TikTok. In special, generatia Z este mai probabil sa foloseasca TikTok, Instagram, Pinterest sau Facebook pentru a cauta inspiratie, recomandari si produse – mai mult decat ar folosi Google.
Indiferent daca alegi sau nu sa vinzi prin platformele de social media, ar fi bine sa nu le excluzi din strategia ta de marketing. Aici este locul in care poti comunica constant cu publicul tau tinta, poti cunoaste mai bine nevoile pe care le are si sa vii cu solutii inspirationale pentru problemele sale.
Tactici pentru un comert social care sa aduca rezultate:
- Focuseaza-te pe canalele potrivite; fii acolo unde sunt si clientii tai
- Ofera continut de calitate, prin care sa aduci rezolvari concrete
- Conecteaza-te cu influenceri, aduna-ti un grup de ambasadori
- Foloseste continutul generat de utilizatori in beneficiul tau (recenzii, comentarii)
- Interactioneaza cu clientii si urmaritorii tai
Inteligenta Artificiala
Inteligenta artificiala in eCommerce are rolul de a oferi o experienta mai buna, o interactiune mai rapida si o solutie mai creativa clientului. Solutiile AI aduc o contributie semnificativa comertului electronic, acoperind o mare parte dintre operatiunile zilnice.
Atat de mult a evoluat inteligenta artificiala in domeniul comertului online, incat 63% dintre oameni nici nu isi dau seama ca interactioneaza cu aceasta.
Proprietarii de magazine online si antreprenorii pot economisi timp si imbunatati eficienta la nivel de business, implementand un chatbot sau asistent virtual. Pe langa interactiunea cu clientii prin mesaje si notificari, se pot rezolva sarcini mai complexe, precum generarea planurilor de social media, crearea unei strategii de continut pentru un an si chiar planificarea unui sablon de bugete pentru activitatile de marketing.
3 sfaturi pentru a implementa AI in eCommerce:
- Creste interactiunea cu clientii cu ajutorul unui chatbot
- Permite personalizarea experientei utilizatorilor pe site
- Creeaza un sistem de management al clientilor bazat pe AI
Cumparaturile live
Cumparaturile live sunt cunoscute drept prezentari de produse de catre comercianti printr-un flux live, adesea printr-o platforma de socializare. Aceasta abordare permite clientilor sa interactioneze cu compania, sa puna intrebari si sa cumpere in timp real. Cheia vanzarii live este interactivitatea dintre companie si client.
Acest trend in eCommerce este in continua crestere. Marcile au ocazia sa isi prezinte produsele cat mai creativ, sa interactioneze cu utilizatorii si sa genereze vanzari – toate in acelasi timp.
Cum sa creezi o experienta unica prin cumparaturile live?
- Fa o proba inainte sa transmiti live
- Intra in direct constant la aceeasi ora
- Promoveaza-te inainte
- Exprima-te creativ in timpul cumparaturilor live
- Prezinta-te in fata clientilor cu un invitat special
Sustenabilitatea
Sustenabilitatea este si va ramane una dintre cele mai apreciate tendinte in eCommerce. 73% dintre cumparatori sustin ca ar fi dispusi sa isi schimbe comportamentul de cumparare pentru a reduce impactul asupra mediului.
Noile generatii tind sa favorizeze afacerile angajate in practici sustenabile si etice. Cunoscand acest lucru, multe afaceri online au depus eforturi pentru a minimiza impactul lor negativ asupra mediului inconjurator.
Pentru a fi o afacere prietenoasa cu medul inconjurator, trebuie sa iei in considerare impactul activitatii tale privind societatea, mediul si bunastarea umana.
Cum poti sa devii o afacere sustenabila in 2023?
- Adopta un mod de ambalare prietenos cu mediul
- Redu la minim folosirea hartiei
- Evita cat se poate returnarea produselor
- Ofera recompense si promotii pentru alegeri eco-friendly
- Repara, reconditioneaza si revinde
Experiente de cumparare personalizate
60% dintre consumatori afirma ca este mai probabil sa repete o cumparare, daca au avut parte de o experienta personalizata. Asadar, personalizarea este un factor important care influenteaza loialitatea clientului fata de brand.
In zilele noastre, clientii au nevoie de o nota mai umana in procesul lor de cumparare, precum sunt sugestiile inteligente de produs bazate pe istoricul lor de cautare.
Cum poti personaliza experienta de cumparare a consumatorului?
- Adreseaza-te direct cu numele lor in mesaje
- Adopta un stil conversational prietenos si uman
- Ofera o experienta VIP pentru cei mai valorosi clienti
- Primeste feedback din partea consumatorilor
- Colecteaza si valorifica datele clientilor