Optimizarea SEO (Search Engine Optimization) este benefica pentru orice site, care isi doreste o prezenta online ridicata si trafic organic relevant. Procesul de optimizare SEO pentru incepatori poate parea epuizant, insa folosind tehnicile potrivite, vei reusi sa depasesti competitia si sa aduci site-ul in topul rezultatelor in motoarele de cautare.
Acest articol are scopul de a fi folosit ca un ghid practic, care explica bazele SEO, de la ce inseamna si de ce este important si pana la cum poate fi implementat pentru un site web.
Fundamentele SEO
Pe scurt, te ajuti de SEO pentru a creste vizibilitatea site-ului tau.
Cand vine vorba despre pozitionarea paginilor in motoarele de cautare, acestea folosesc niste roboti pentru a-ti accesa si scana continutul existent.
Ei bine, tu trebuie sa faci in asa fel, incat, sa fie cat mai usor ca robotii Google sa iti gaseasca paginile de pe site pentru a fi scanate.
Scopul tau este sa fii clasat cat mai sus in paginile de rezultate Google, caci cu cat esti pozitionat mai sus, cu atat primesti mai multe click-uri.
Ce este SEO (Search Engine Optimization)
SEO este o practica de crestere a traficului unui site din rezultatele cautarii organice in motoarele de cautare. Este ceea ce faci pentru ca site-ul tau sa apara si sa se pozitioneze cat mai sus in rezultatele organice ale Google. Implica diverse activitati, precum cercetarea cuvintelor cheie, optimizarea continutului, auditarea site-ului, crearea link-urilor interne si externe si rezolvarea erorilor tehnice.
De ce este SEO important
SEO este important, deoarece doar asa poti atrage vizitatori care sunt deja interesati de produsul sau serviciul tau. Fara sa ai un site pregatit din punct de vedere SEO, nu poti fi vizibil in motoarele de cautare, iar oamenii nu te pot descoperi.
Zilnic, se fac peste 5,6 miliarde de cautari pe Google. In plus, 77% dintre consumatori efectueaza cercetari inainte de a intra in contact cu un brand. Iar 51% dintre cumparatori, spun ca folosesc Google pentru a colecta informatii cu privire la o achizitie pe care intentioneaza sa o faca online.
Beneficiile SEO asupra site-ului tau
Majoritatea oamenilor (asa cum probabil si tu ai experimentat), dau click pe unul din primele rezultate aparute in Google. Ceea ce inseamna ca pozitiile de sus aduc cele mai multe vizite in site.
Traficul din cautari este gratuit, iar rezultatele obtinute sunt pentru o perioada destul de lunga de timp. Comparativ cu traficul din reclamele platite, care sunt scumpe si aduc vizite doar cat timp sunt in desfasurare.
Asadar, beneficiile optimizarii SEO pot fi concretizate in urmatoarele:
- Este o sursa principala de trafic durabil
- Pozitionandu-te bine, atragi multe click-uri si obtii credibilitate
- Te ajuta sa economisesti bani
- Ofera un ROI excelent
- Aduce utilizatori relevanti pentru business-ul tau
Cum faci SEO pentru site: Optimizarea unui site pas cu pas
Optimizarea SEO a unui site poate fi facut si mai complex, dar si mai simplificat. Fiind vorba despre un ghid SEO pentru incepatori, vom ramane la cele mai importante aspecte.
Optimizare SEO pentru incepatori in 10 pasi:
- Auditul site-ului web
- Rezolvarea problemelor tehnice
- Alegerea cuvintelor cheie
- Optimizarea continutului
- Strategia de link-uri
- Optimizarea imaginilor
- Viteza de incarcare
- Varianta mobile-friendly
- Actualizarea continutului
- Monitorizarea site-ului
Auditul site-ului web
Un audit al site-ului web ne ajuta sa vedem care este statusul actual al site-ului. In urma analizelor desfasurate, putem constata erorile tehnice si aspectele care au nevoie de optimizare SEO.
Aceasta etapa este pasul de pornire, care ofera cele mai importante directii pentru o strategie eficienta de SEO. In urma auditarii unui site, se pot evidentia punctele forte, punctele slabe si oportunitatile de imbunatatire pentru viitor.
Rezolvarea problemelor tehnice
Optimizarea tehnica este considerata cea mai importanta parte din strategia SEO. Paginile unui site, trebuie sa fie accesate de roboti si indexate in arhiva Google, pentru a putea fi clasate in paginile de rezultate. Cu toate acestea, sunt multe activitati ce tin de partea tehnica, care vor avea un impact mai mic, in comparatie cu optimizarea continutului sau construirea profilului de link-uri.
Daca esti incepator si vrei, totusi, sa te concentrezi pe unele aspecte tehnice, este recomandat sa rezolvi cat mai multe din erorile tehnice aparute in urma analizelor din audit. Printre acestea, se numara link-uri si imagini nefunctionale, redirectionari, pagini 404, URL-uri dinamice, dar si altele.
Alegerea cuvintelor cheie
Cea mai mare greseala a incepatorilor este alegerea cuvintelor cheie gresite. Cuvintele cheie joaca un rol crucial in SEO, indicand subiectul principal al unei pagini si facand posibil ca oamenii sa dea de acea pagina, pe baza unei cautari pentru subiectul ales.
Altfel spus, un cuvant cheie in termeni de SEO, este ceea ce introduc oamenii in bara de cautare pentru a gasi solutii la nevoile lor. De aceea este atat de important sa alegem cuvintele cheie potrivite si sa aliniem cuvintele cu intentia de cautare a segmentului tinta.
Exista doua tipuri de cuvinte cheie: cuvinte cheie generice (short-tail keyword) si cuvinte cheie specifice (long-tail keyword).
Cuvintele cheie generice (care sunt si mai scurte, de exemplu: cadouri speciale) au un volum de cautare mai mare. Aceasta inseamna ca pot fi mai dificil de castigat, avand si o competitie mai mare. Cuvintele cheie specifice (care sunt mai lungi, de exemplu: cadouri speciale pentru copii peste 10 ani) au un volum de cautare mai mic, dar, cu sanse mai mari de a ajunge in topul rezultatelor Google si care aduc trafic organic deja interesat de subiectul respectiv.
O buna practica de optimizare a continutului este includerea ambelor tipuri de cuvinte cheie, pentru a spori vizibilitatea si sansele unei pozitionari avantajoase in Google.
Optimizarea continutului
Optimizarea continutului va aduce o vizibilitate imbunatatita a site-ului si trafic organic relevant, cu sanse mari de conversii. Iata cateva locuri in care poti include cuvintele cheie alese din etapa anterioara, care o sa-ti accelereze rezultatele organice:
- Meta titlul paginii
- Meta descriere
- URL
- Primul paragraf sau primele 100 de cuvinte din continut
- Subtitluri (H2-H6)
- Alt texte
- Link-uri
Retine ca ai nevoie atat de cuvinte generice, cat si de specifice. Pentru a evita o supra-optimizare pentru un anumit cuvant, foloseste sinonime si alte variatii ale acestuia.
Este important sa subliniem importanta unei strategii de continut, bazat pe nevoile publicului tinta si pe intentiile de cautare ale acestora. Topicurile sunt cu atat mai bune, cu cat sunt mai de actualitate, ofera informatii relevante, solutii practice si rezolvari exacte la probleme specifice.
Strategia de link-uri
Site-ul tau are nevoie atat de link-uri interne, cat si de link-uri externe.
Link-urile interne se creeaza usor, folosindu-te de hyperlink-uri prin paginile web. Daca intr-un articol, mentionezi unul dintre serviciile tale, poti directiona audienta catre acea pagina principala cu ajutorul unui link intern, pentru a le oferi mai multe informatii.
Link-urile externe, in schimb, sunt mai greu de obtinut. Acestea sunt link-uri venite din partea altor site-uri catre site-ul tau. Pentru Google, acestea reprezinta voturi de incredere, prin care site-ul tau poate deveni mai mult sau mai putin autoritar. Se cunoaste deja ca site-urile care au numeroase link-uri externe (backlink-uri) din partea unor site-uri autoritare si cu influenta in mediul online, vor fi recompensate prin pozitii inalte in clasamentul Google.
Optimizarea imaginilor
Folosirea imaginilor imbunatatesc lizibilitatea unei pagini, oferind o experienta mai placuta cititorului. Acestea ajuta la memorarea vizuala si la intelegerea mai usoara a continutului scris.
Pe langa toate acestea, imaginile sunt importante si pentru campania SEO, deoarece faciliteaza accesarea paginii cu crawlere. O imagine nu poate fi citita de roboti, de aceea se foloseste alt text-ul, ca si o scurta descriere a imaginii. Folosind cuvantul cheie in alt text-ul imaginii, cresti sansele unei vizibilitati ridicate in motoarele de cautare.
Comprimarea imaginilor este, de asemenea, un element important in optimizarea SEO a imaginilor. Viteza de incarcare a site-ului este influentata de dimensiunea si formatul imaginii. Prin urmare, trebuie sa te asiguri ca folosesti formatul potrivit si redimensionezi imaginile inainte sa le incarci live pe site-ul web. Acest lucru poate fi facut cu ajutorul unui tool online de comprimare a imaginilor.
Viteza de incarcare
Viteza de incarcare este un factor esential de clasare a site-ului in motoarele de incarcare, care influenteaza major experienta utilizatorului pe site. Vizitatorii petrec doar cateva secunde pe o pagina, inainte de a decide daca doresc sa navigheze mai departe sau sa se indrepte spre un alt site.
Asadar, un site cu o incarcare rapida asigura o experienta ideala, care convinge utilizatorul sa ramana in continuare si sa exploreze si restul paginilor de pe site. Daca, in schimb, site-ul se incarca lent, va atrage consecinte grave din cauza lipsei de timp de care societatea sufera in momentul prezent, rezultand o rata de respingere mai ridicata.
Varianta mobile-friendly
Pe masura ce tot mai multi oameni aleg sa isi foloseasca telefonul mobil pentru a accesa internetul, este o necesitate tot mai mare sa ai un site optimizat pentru dispozitive mobile.
Adevarul este ca nimeni nu-si doreste sa navigheze pe un site care nu este corect formatat pentru telefonul mobil. O formatare incorecta poate inseamna butoane care nu functioneaza, elemente vizuale suprapuse cu textul sau nevoia de a derula ecranul in lateral pentru a vizualiza pagina in intregime.
O formatare potrivita pentru dispozitivele mobile ofera utilizatorului o experienta pozitiva, stimulandu-l sa citeasca mai departe si sa descopere alte parti ale site-ului.
Actualizarea continutului
Intr-o lume in care informatia este considerata o putere reala, este nevoie sa fii la curent cu toate noutatile si sa iti actualizezi continutul de pe site, bazat pe trenduri si tehnici moderne. Altfel, paginile tale vor pierde din vizibilitate din cauza informatiilor invechite.
Periodic, este bine sa treci printre paginile existente si sa revizuiesti continutul. Iar unde este necesar, sa modifici informatia, astfel incat, sa fie cat mai actuala si de interes. In cazul in care o pagina nu mai livreaza valoare utilizatorilor si observi ca de ceva timp nici nu atrage trafic organic, cel mai potrivit ar fi sa rescrii continutul sau sa stergi pagina.
De asemenea, actualizarea continutului mai inseamna si refacerea unor analize si rezolvarea erorilor tehnice aparute in timp.
Monitorizarea site-ului
Procesul de monitorizare a site-ului este o activitate care previne obtinerea penalizarilor din partea Google. Analizele SEO periodice te ajuta sa descoperi unele erori aparute si iti ofera ocazia sa le rezolvi in timp util, fara sa permiti robotilor sa iti scaneze paginile cu acele erori noi.
De asemenea, monitorizarea rezultatelor este utila pentru a verifica daca activitatile implementate au ajutat la atingerea obiectivelor setate. O analiza amanuntita, iti va clarifica urmatoarele nevoi ce tin de strategia SEO.
Concluzii
La inceput, optimizarea SEO poate parea mai complexa decat este, de fapt. Cu peste 200 de factori de clasare in Google, nu stii tot timpul pe ce anume sa te axezi.
Insa, fara SEO, site-ul tau este putin probabil sa faca fata competitorilor. Iar Google este cea mai valoroasa sursa de generare a traficului organic.
Daca este ceva ce trebuie sa retii din acest Ghid de optimizare SEO pentru incepatori, ar fi urmatoarele:
- Asigura-te ca site-ul tau poate fi accesat si indexat.
- Continutul de pe site trebuie sa fie bine structurat, actualizat si relevant pentru publicul tinta.
- Remediaza erorile tehnice de indata ce le-ai detectat.
- Alege cuvinte cheie potrivite pentru optimizarea on-page.
- Nu uita sa monitorizezi site-ul si sa compari rezultatele de la luna la luna.
Cu siguranta poti obtine rezultate frumoase, daca iti aloci cateva ore pe saptamana pentru optimizarea site-ului tau. Daca simti ca nu ai suficient timp pentru a te ocupa personal de aceasta responsabilitate, poti discuta cu un expert SEO freelancer sau cu o agentie specializata in SEO, care sa faca optimizarea in locul tau.