Odată cu dezvoltarea tot mai accentuată a mediului digital, tot mai mulți întreprinzători optează pentru magazinele online, în defavoarea celor tradiționale. Fie că este un magazin online sau unul offline, scopul este același: creșterea vânzărilor și a profitului și extinderea afacerii.
Internetul a revoluționat modul de a achiziționa servicii și produse, în prezent totul fiind la îndemână, la un click distanță, oriunde și oricând.
Diferenta dintre un magazin online si un magazin fizic nu sta doar in locul in care acesta isi desfasoara activitatea si vanzarile. Descopera care sunt avantajele, dar si dezavantajele cu care vine fiecare in parte, privind din perspectiva intreprinzatorului.
Avantajele unui magazin online
- Nu necesită închirierea unui spațiu fizic (plus cheltuielile utilităților: apa, curent, etc.) și angajarea mai puținor persoane în cazul în care tu te poți ocupa de munca de ambalare și expediere a produselor, astfel se reduc substanțial cheltuielile;
- Program non-stop: față de un magazin clasic unde trebuie să ai minim un anagajat care să lucreze 8 ore zilnic, cel online nu are program, site-ul tău fiind la dispoziția clienților la orice oră, aceștia putând comanda în timpul lor liber, în timpul serviciului sau oricând le permite timpul;
- Costuri reduse pentru întreprinderea magazinului online: nu există cheltuieli pentru mobilarea spațiului, alarme sau chirie lunară, așa cum se întâmplă în cazul magazinului clasic. Costurile creării magazinului digital fiind doar taxele de realizare și de întreținere periodică a website-ului, fiind mult mai mici;
În cazul locului de depozitare, această problemă se poate soluționa cu ușurință prin metode precum DropShipping care redirecționează comanda către furnizori, care vor livra comenzile solicitate în numele companiei tale, conform contractului încheiat;
- Promovarea afacerii este mult mai ieftină și eficientă. Comunicarea cu clienții se desfășoară mult mai ușor și rapid prin mail-uri, rețele de socializare (care oferă posibilitatea unei expuneri foarte mari) și anunțuri pe internet;
Targetarea publicului țintă, de asemenea, se face mult mai ușor, mesajul ajungând la tragetul dorit. Totodată, există diferite metode de promovare și de măsurare a traficului și a rezultatelor, pentru a putea ști ce strategie să adopți, ce metode să păstrezi sau să modifici;
- Poți afla părerea clineților despre servicii sau produsele oferite de tine în mod direct prin recenziile și feedback pentru a ști ce să îmbunătățești, iar feedback-ul pozitiv îți va aduce și mai mulți clienți;
- Clienții pot comanda de oriunde (dacă tu permiți acest lucru), locația acestora nemaifiind o problemă, website-ul tău poate să se adreseze clienților din toată țara. În legătură cu curieratul, poți colabora cu diferite comapnii din acest domeniu;
- Poți lucra de acasă, desfățurându-ți activitatea obișnuită și între timp să te ocupi și de afacerea ta online;
- Diversitatea mult mai mare față de un magazin offline deoarece nu mai există problema lipsei spațiului de depozitare, magazinul tău dispunând de o gamă mai variată de produse.
Dezavantajele unui magazin online
- Pot apărea diferite probleme tehnice care țin de site, pe care trebuie să le rezolvi cât de repede posibil pentru a nu-ți afecta traficul și a nemulțumi clineții;
- Expedierea comenzilor poate dura între minim 1-3 zile, transferul de bani putând dura la fel câteva zile.
În plus, clientul se poate răzgândi, să trimită coletul înapoi cu un cost de retur, astfel apărând diferite complicații care nu se pot soluționa pe moment. Poți avea de-a face cu clienți neserioși care te vor pune în situații neplăcute sau chiar să pierzi bani din această cauză;
- Concurența foarte mare care te poate descuraja. Datorită simplității creării unui magazin online, din ce în ce mai multă lume alege să îți creeze un magazin online. Trebuie să depui multă muncă și să aloci un buget mare pentru promovarea business-ului tău pentru a nu pierde potențiali clienți.
- Produsele trebuie ambalate corespunzător pentru a nu se deteriora în timpul transportului, în timp ce într-un magazin tradițional vânzătorul pune produsul pur și simplu într-o pungă și îl înmânează clientului.
Avantaje ale unui magazin fizic
- Clientul poate să observe îndeaproape produsul dorit, pentru a-și face o idee asupra calității acestuia, gradul de încredere este mult mai mare în achiziționarea unui lucru palpabil, față de o imagine virtuală;
- Din păcate, în România, oamenii încă sunt specptici și neîncrezători când vine vorba de tranzacțiile online, în ciuda faptului că cele mai multe platforme dispun de sisteme de plată securizate, ce nu reprezintă un pericol nici pentru clienți, nici pentru deținătorii de afaceri.
- Accesibilitatea mult mare. Este foarte simplu ca în momentul în care ai nevoie de ceva să te deplasezi la cel mai apropiat magazin să ți-l achiziționezi fără a mai aștepta câteva zile pentru a-ți fi expediat coletul.
- De asemenea, multe persoane optează pentru magazinul tradițional și ca activitate socială sau pentru a-și petrece timpul liber.
Dezavantaje ale unui magazin fizic
- Aglomerația și așteptatul la cozi sunt principalele cauze, acești factori diminuează plăcerea de a face cumpărături;
- Lipsa timpului reprezintă un motiv pentru multe persoane, mai ales în prezent, clienții fiind nevoiți să se adapteze programelor de lucru magazinelor (contrar platformelor e-commerce), care uneori sunt greu de respectat.
Astfel, după cum ai putut observa există avantaje și dezavantaje în cazul ambelor variante. Alege cea care este optimă pentru tine, iar în cazul în care optezi pentru magazinul online, contactează-ne pentru mai multe informații pentru a te putea ajuta.