Probabil că ai auzit de GDPR (General Data Protection Regulation), un nou regulament european care vizează protecția datelor cu caracter personal al cetățenilor Uniunii Europene. Acesta va fi adus în vigoare în data de 25 mai 2018 și se adresează companiilor care prelucrează date personale, printre care, implicit, și departamentele/companiile de marketing.
GDPR este o îmbunătățire adusă Directivei privind protecția datelor cu caracter personal 95/46/EC. Conform GDPR, date cu caracter personal „înseamnă orice informații privind o persoană fizică identificată sau identificabilă („persoana vizată”); o persoană fizică identificabilă este o persoană care poate fi identificată, direct sau indirect, în special prin referire la un element de identificare, cum ar fi un nume, un număr de identificare, date de localizare, un identificator online, sau la unul sau mai multe elemente specifice, proprii identității sale fizice, fiziologice, genetice, psihice, economice, culturale sau sociale”.
Cum se manifesta impactul GDPR in marketing?
Ei bine, de fiecare data când obții numele, adresa de e-mail, adresa domiciliului, numărul de telefon etc. al unui cetățean UE, practic, trebuie să te conformezi noii reguli GDPR. Un amănunt deosebit de important este faptul că orice companie trebuie să fie capabilă să demonstreze consimțământul cetățenilor în privința utilizării datelor cu caracter personal.
Iată câteva dintre cele mai importante drepturi ale cetățenilor UE pe care trebuie să le respecți dacă lucrezi în domeniul marketingului:
- Dreptul de a fi șters( right to be forgotten)– cetățenii au dreptul de a-i cere unei companii eliminarea definitivă a tuturor datelor cu caracter personal care îi privesc pe aceștia, iar compania va fi obligată să se supună. Așadar, spre exemplu în cazul campaniilor de tip e-mail marketing, un simplu buton de “Unsubscribe” nu va fi suficient
- Dreptul de a accesa datele– clienții unei companii au dreptul să acceseze și să fie informați cu exactitate în privința scopului și modului în care sunt utilizate datele lor personale. Dacă un client cere informații despre acest subiect, compania este obligată să creeze un raport gratuit care să ateste scopul și modul în care sunt utilizate aceste date.
- Dreptul de a restricționa datele cu caracter personal– cetățenii UE au dreptul să ceară restricția procesării datelor personale, dincolo de simpla păstrare a acestora
- Dreptul de obiecție împotriva utilizării datelor în diverse campanii
Tips:
- S-au cam terminat vremurile în care stocăm date cu caracter personal ale clienților în Google Docs sau Excel. Îți recomandăm să apelezi la un sistem CRM( Customer Relationship Management) și să te asiguri că clienții tăi își pot accesa și modifica datele ori de câte ori este necesar.
- Colectează doar datele de care ai nevoie. Înainte să ceri date cu caracter personal, întreabă-te dacă chiar ai nevoie de toate detaliile, sau dacă există date fără de care poți să îți continui munca fără probleme.
- Invită vizitatorii site-ului tău să se înscrie ei înșiși în baza ta de date. Poți utiliza un pop up lansat pe site, iar partea bună este că astfel ai posibilitatea să îți segmentezi publicul țintă( de exemplu poți lansa un pop up special pentru informații cu privire la produsele noi, pentru informații despre companie, pentru postări noi pe blog etc.)
Probabil că această reglementare și-a creat o aparență intimidantă, având în vedere atât complexitatea ei, cât și strictețea ei( știai că nerespectarea GDPR poate aduce amenzi de până la 20 de milioane de euro sau 4% din cifra de afaceri mondială totală anuală?), dar să nu uităm că scopul ei este dezvoltarea încrederii utilizatorilor în mediul digital. De asemenea, pentru cei din domeniul marketingului, GDRP aduce o nouă perspectivă asupra calității, deoarece au șansa să se familiarizeze cu adevăratele nevoi ale clienților și să își adapteze strategia în funcție de acestea.