Orice site web poate performa atunci cand are optimizarea SEO pusa la punct. Cand vine vorba despre platforme de eCommerce, Magento este intotdeauna printre cele mai populare, datorita capacitatii sale complete de flexibilitate si personalizare.
Magento are puterea de a oferi posibilitati avantajoase privind optimizarea SEO a magazinelor online, imbunatatind calitatea vizitatorilor, rata de conversie si experienta generala de cumparare. Hai sa vedem, concret, cum poti face si tu SEO in Magento.
De ce este important SEO pentru Magento?
Scopul fiecarul magazin online este acela de a avea cat mai multe conversii. Poti avea cele mai deosebite produse de pe piata, insa fara un trafic relevant, vanzarile nu vor ajunge la nivelul dorit. SEO te ajuta sa devii mai vizibil in mediul digital si sa generezi trafic organic de calitate.
Iata cateva beneficii ale optimizarii SEO pentru magazinele Magento 2:
- Imbunatateste traficul si vizibilitatea magazinului online;
- Creste autoritatea site-ului in general, a paginilor de categorii si de produse;
- Pozitionare mai buna in clasamentul Google;
- Imbunatateste rata de conversie prin potrivirea paginilor magazinului cu intentia de cautare a clientului;
- Ajuta site-ul sa fie mai usor de descoperit.
De ce ai nevoie pentru ca magazinul tau Magento sa fie bine pozitionat in Google?
Pentru ca magazinul online Magento sa fie bine clasat in listele de cautari organice, trebuie sa te asiguri ca motoarele de cautare pot gasi usor si eficient tot continutul relevant de pe site. Exista 3 aspecte importante asupra carora merita sa iti indrepti atentia, daca vrei ca magazinul tau online sa se bucure de o vizibilitate puternica in paginile de rezultate Google:
Tehnologie
Baza tehnica a unui site ajuta motoarele de cautare sa descopere si sa inteleaga cat mai rapid si eficient site-ul tau. Functionarea optima a site-ului din punct de vedere tehnic va imbunatati viteza de incarcare a site-ului si, implicit, experienta utilizatorului pe site.
Relevanta
Google tot timpul va afisa cele mai relevante rezultate pentru utilizator. Astfel, pentru ca o pagina sa fie considerata relevanta, continutul trebuie sa fie bazat pe intentia utilizatorului.
Incredere si Autoritate
In general, autoritatea si increderea sunt deduse din numarul de link-uri externe catre site, recenzii cu privire la produsele comercializate si prin paginile importante de informare catre utilizatori, precum: despre noi, politica de confidentialitate, termeni si conditii, intrebari frecvente si altele.
Bune practici de optimizare SEO pe Magento
Optimizarea SEO a magazinelor Magento nu a fost niciodata mai usoara. Datorita actualizarilor avantajoase asupra platformei, optimizarea magazinelor online se face prin intermediul unor setari precise si usor de configurat. In plus, se gasesc numeroase extensii in Magento 2 care imbunatatesc performanta site-ului web din punct de vedere SEO si nu numai.
Generarea unui sitemap
Un sitemap (harta site-ului) permite motoarelor de cautare sa descopere paginile importante si sa inteleaga structura site-ului web. Setarile SEO implicite ale Magento au capacitatea de a crea un astfel de fisier sitemap.xml. Pentru ca acesta sa fie publicat pe site, este nevoie de generarea fisierului sitemap.xml. Acest lucru se poate face cu ajutorul unor configuratii simple:
Pentru a activa generarea sitemap-ului, acceseaza: Stores >> Settings >> Configuration >> Catalog >> XML Sitemap >> Generation Settings, unde vei bifa DA pentru activare.
Apoi, este necesar sa configurezi harta site-ului, din zona de Marketing >> SEO & Search >> Site Map si click pe butonul “Add sitemap” (ori numele de fisier sitemap.xml ori URL-ul pe care vrei sa il conectezi cu fisierul sitemap.xml).
Configurarea fisierului robots.txt
Nu toate paginile unui site merita sa fie accesate de catre robotii motoarelor de cautare. Fisierul robots.txt are rolul de a restrictiona accesul la paginile mai putin importante, precum contact, contul de utilizator, checkout si altele, cu care oricum nu intentionezi sa te clasezi in paginile de rezultate.
Un fisier robots.txt configurat corect poate reduce o cantitate imensa de timp si resurse, care, inainte erau consumate pe parcursul procesului de crawling. Astfel, robotii pot sa se concentreze asupra paginilor cu continut valoros, fara sa isi iroseasca resursele cu URL-uri irelevante.
Una dintre cele mai utile noutati in Magento 2 in ceea ce priveste SEO este capacitatea de a putea edita fisierul robots.txt direct din panoul de administrare. Pentru a genera fisierul robots.txt, urmeaza pasii de mai jos:
- Content >> Design >> Configuration
- Apoi mergi la Global >> Edit si deschide fisierul robots.txt
- Personalizeaza fisierul Robots si salveaza configuratia.
Siguranta si HTTPS
Securitatea este o necesitate pentru orice site, in special pentru magazinele online. Clientii ezita sa isi introduca datele personale sau informatiile cardului pe site-uri care nu au protocol SSL. Google a confirmat de mult timp ca securitatea este o prioritate, iar din 2014, HTTPS a fost considerat un factor de pozitionare in paginile de rezultate.
Astfel, daca nu iti lipseste o penalizare din partea Google, ar fi bine sa iti convertesti site-ul la HTTPS cat mai curand posibil. Pentru a fi considerat un site sigur si de incredere, ai nevoie de un certificat SSL, care este emis de Autoritatea Centrala. In mod normal, furnizorul de gazduire web poate genera un astfel de certificat pentru magazinul tau online, asadar, nu ezita sa il contactezi.
URL-uri scurte si descriptive
Adresele URL scurte, consistente si care pot fi usor citite sunt mai apreciate atat de catre utilizatori, cat si de catre motoarele de cautare, ajutandu-i sa inteleaga mai bine despre ce este continutul paginii. Pentru a avea un URL SEO-friendly, asigura-te ca introduci cuvantul cheie si il mentii cat mai scurt posibil.
URL-urile lungi sunt mai putin prietenoase si pierd esenta paginii respective. Din fericire, Magento are o functie ce permite eliminarea categoriilor si a subcategoriilor din URL-ul paginii. In mod prestabilit, Magento are activata aceasta caracteristica.
Meta titluri si descrieri eficiente
Elementele meta existente pe o pagina, in special titlul si descrierea au un impact puternic asupra clasamentului in Google, precum si asupra ratei de click. Pentru a optimiza meta titlul si meta descrierea, trebuie sa te asiguri ca:
- textele sunt relevante si utile pentru clienti;
- te-ai incadrat in limita de caractere;
- ai inclus cuvantul cheie principal;
- nu ai supraoptimizat meta elementele;
- descriu ideea despre care este vorba pe pagina.
In general, titlul paginii trebuie mentinut sub 70 de caractere, iar descrierea se recomanda a fi intre 140-150 de caractere.
Exemplu de metatitlu si metadescriere optimizate eficient:
Optimizarea imaginilor pe Magento
Optimizarea imaginilor este o practica ce poate aduce mari schimbari pozitive asupra unui magazin online. Exista 3 modalitati pentru imbunatatirea SEO a imaginilor pe care merita sa le incerci:
- Reducerea dimensiunii imaginilor inainte de incarcarea lor pe site. Afisarea mai multor imagini de inalta calitate poate afecta in mod semnificativ viteza de incarcare a paginii si experienta utilizatorului. Prin urmare, este esential sa te obisnuiesti sa comprimi imaginile inainte sa le urci pe platforma Magento.
- Numele fisierului imaginii ar trebui sa reflecte ce reprezinta imaginea. In loc sa folosesti un nume oarecare (exemplu: Poza007.jpg), alege sa indici clar despre ce este imaginea. De asemenea, pentru o clasificare eficienta a imaginilor pe site, este recomandat sa incluzi cateva cuvinte cheie, care sa ajute motoarele de cautare sa indexeze imaginile pentru cautari relevante (exemplu: GheteBejDrumetieFemei.jpg)
- Completarea textelor alternative pentru imagini. Precum Google nu poate citi imagini, alt textele descriu functia si aspectul pe care imaginile le au, ajutand motoarele de cautare sa inteleaga sensul lor. Asigura-te ca incluzi cuvintele cheie potrivite si setezi corect textul alternativ. Un exemplu de alt text poate fi: “Ghete bej joase de drumetie pentru femei”.
Link-uri interne
Robotii Google incearca sa descopere diverse conexiuni intre paginile interne ale unui site. Acestia folosesc link-uri interne pentru a se deplasa pe un magazin online, identificand tipurile de produse vandute prin intermediul site-ului.
Pe Magento 2 se pot crea legaturi interne prin functia de Produse similare. Tot ce trebuie sa faci este sa adaugi articole asemanatoare in paginile de produse. In acest mod, Google isi va face o idee despre ce comercializezi in mediul online.
Rich Snippets
Setarea implicita a elementelor de Rich Snippets este o inovare eficienta a Magento 2. Detinatorii de magazine online Magento 2 pot fi considerati foarte norocosi, caci toate paginile de produse au adaugate microdate in mod prestabilit.
Datorita acestei setari, fiecare pagina de produs va fi inclusa in clasamentul Google cu o scurta descriere, ocupand un spatiu mai mare in paginile de rezultate.
Singurul dezavantaj al acestei functii este lipsa etichetei de disponibilitate, care este importanta pentru decizia de cumparare. Aceasta eticheta poate fi adaugata de administratorii magazinelor. In plus, mai pot fi adaugate microdate despre organizatie, casute de cautare sau breadcrumbs cu ajutorul unei extensii de rich snippets pentru Magento 2.
URL-uri Canonice
Magento nu adauga etichete canonice la pagina de pornire si la cele CMS, ceea ce inseamna ca apare riscul de a se genera continut duplicat. URL-urile canonice ofera motoarelor de cautare un indiciu puternic cu privire la pagina pe care trebuie sa o indexeze.
Daca ai un produs cu mai multe variante, ar fi bine sa semnalezi catre Google care varianta vrei sa iti fie indexata si afisata in paginile de rezultate.
In mod implicit, utilizarea URL-urilor canonice este dezactivata in Magento. Cu aceasta setare inactiva, un produs este disponibil atat prin propria adresa URL, cat si prin intermediul unei adrese URL care include categoria: https://exemplu.ro/produs/ si https://exemplu.ro/categorie/produs/. Acest lucru duce la situatii in care aceste pagini concureaza intre ele in clasamentul Google.
Pentru a activa functia de URL-uri canonice, din beckend-ul platformei Magento navigheaza la: Stores >> Configuration >> Catalog >> Search Engine Optimization.
In partea de sus a paginii poti selecta tipul de vizualizare pentru care doresti sa configurezi setarile. Mai jos, vei observa campurile Use Canonical Link Meta Tag For Categories si Use Canonical Link Meta Tag For Products la care trebuie sa schimbi valorile in DA.
Aceasta setare activeaza URL-urile canonice pentru paginile de produse si categorii, ceea ce ajuta la prevenirea continutului duplicat.
In concluzie
Metodele de optimizare SEO pentru Magento se vor schimba constant. Ceea ce functioneaza acum, probabil nu va mai functiona peste 5 ani. Tocmai de aceea, este nevoie sa fii mereu atent si informat cu privire la schimbarile de algoritmi, tendintele din marketing si web design si instrumentele cu care iti poti creste afacerea online.