În ziua de azi, orice campanie de promovare online are nevoie de social media. Unele campanii online sunt gândite exclusiv pentru social media. Explicația e simplă: pe aceste rețele găsești cei mai mulți utilizatori, cu interese variate, diverse vârste, preferințe, comportamente, etc. Datorită publicului divers și numeros, șansele unei campanii de succes sunt mult mai mari.
Tot mai multe persoane la nivel global, dar și în România, au acces la internet și, implicit, la rețelele de socializare. Nu mai puțin de 12 milioane de români au cont pe Facebook. Dacă acum 5-10 ani doar tinerii foloseau social media, azi utilizarea s-a extins la toate grupele de vârstă. Evident, fiecare grup are un comportament online diferit și folosește alte rețele.
Etapele unei campanii de social media
Dacă vrei să-ți promovezi afacerea, organizația, produsul sau evenimentul, trebuie să știi să creezi o campanie reușită de social media. Fiecare rețea de socializare are regulile proprii și există practici specifice, dar, în esență, crearea unei campanii trebuie să treacă prin următorii cinci pași.
-
Stabilirea obiectivului campaniei de social media
Trebuie să te întrebi înainte de a demara campania ce anume vrei să obții din ea. Obiectivul trebuie să fie specific, măsurabil, realizabil și definit pe o perioadă de timp.
De asemenea, întreabă-te de ce ai setat un anumit obiectiv. De ce vrei mai mulți urmăritori pe Facebook sau Instagram? Dacă vrei ca acești urmăritori să intre pe site, atunci mai bine îți pui un obiectiv legat de creșterea traficului pe site. Fii atent ca obiectivul să fie legat de scopul tău final, pentru ca eforturile să fie îndreptate spre ceea ce contează. Este esențial ca obiectivul să fie reprezentativ dorințelor afacerii tale.
-
Definirea audienței
Un pas deseori ignorat, dar unul dintre cei mai importanți, este să stabilești audiența potrivită produselor și serviciilor tale pentru ca targetarea să fie cât mai exactă. Cine e în grupul tău țintă? Femei, bărbați sau ambele? Ce vârstă au? Ce educație, venit, statut social? Pe ce rețele de socializare își petrec timpul?
Rețelele de socializare îți permit să-ți definești grupul țintă în detaliu. Toate informațiile personale pe care fiecare le dă la înregistrare și pe parcursul utilizării Facebook & co sunt stocate și sunt puse la dispoziția celor care fac promovare plătită. Astfel, cu cât știi mai clar cine e clientul tău, cu atât ai mai multe șanse să-ți folosești bine bugetul de promovare.
-
Mesajul
Mesajul campaniei este esența a ceea ce vrei să comunici audienței selectate la pasul anterior. De ce să-ți dea like la pagină? Ce avantaj are dacă alege produsul tău? Ce găsește la tine pe website care îl ajută? Ce te diferențiază de concurență? Mesajul trebuie să fie bine structurat și adaptat audienței tale.
Studiile arată că oamenii nu înțeleg și nu rețin ideile imediat. Trebuie să fie expuși de mai multe ori la același mesaj pentru a-l percepe cu adevărat. De aceea vedem reclame la televizor până ne plictisim de ele. Mai ales într-un mediu inundat de informație cum e cel online, e important să ai un mesaj coerent și consecvent, ușor de reținut. O idee care se repeta și care, în final, devine asociată imaginii și afacerii tale.
-
Strategia de promovare online
- Pe ce rețele de socializare vei promova mesajul?
- Unde? Pe pagina proprie? Pe grupuri?
- Cât de des?
- Ce fel de conținut vei folosi în postări? Text, foto, video?
- Ai resursele (buget, oameni) să creeze conținutul dorit?
- Faci și promovare plătită? Dacă da, ce buget ai și cum vrei să-l folosești?
- Când începe și când se încheie campania?
Dacă poți răspunde la întrebările anterioare, înseamnă că strategia ta de promovare este bine pusă la punct și fiecare detaliu este plănuit.
-
Implementarea campaniei de social media
Cu planul făcut, implementarea va fi destul de simplă. Apar, bineînțeles, și situații neprevăzute, costuri mai mari, un impact mai mic decât cel prevăzut. E firesc în orice campanie ca lucrurile să nu meargă asemenea planului inițial. De aceea, e bine să urmărești îndeaproape evoluția campaniei. Mai ajustează promovarea, mai schimbă pe ici, pe colo, dacă vezi că ceva nu merge.
În urma fiecărei campanii trebuie să analizezi rezultatele campaniei, statistici, rapoarte pentru a vedea ce elemente au funcționat și care nu pentru viitoarele campanii.